Pohjois-Norja NORDKAPP 2011


Tarkoitukseni on "käydä" polkupyörällä Nordkapissa. Forssa - Nordkapp - Forssa aijon ajaa polkupyörällä koko matkan. Junaan tai linja-autoon turvaudun vain ihan pakko tilanteessa, en muuten.

Matkaan lähdin Maanantaina 30.5.2011

- Maanantaina ajoin Vammalaan 81 km keskinopeus 14.7 km/h. Rankka alku kun jäi pyöräily vähiin ennen lähtöä.

- Tiistaina Ikaalisiin 67 km keskinopeus 15.5 km/h Raskaita ylämäkiä lähes koko matka. Otti kyllä luulot pois kevyestä pyöräilystä.

- Keskiviikkona Seinäjoelle 112 km keskinopeus reilu 16 km/h. Alkumatka oli vielä mäkistä, Parkanon jälkeen alkoi tasottua. Ensimmäinen päivä kun pyörä kulki kevyesti, niin kun sen pitäisi aina kulkea.

- Torstaina pidin välipäivää Seinäjoella. Takapuoli ei kestänyt enää yhtään enenpää.

- Perjantai aamu, lähden tästä nyt jatkamaan matkaa kohti Lapuaa. Takamus on jo vähän parantunut.
Perjantai päättyi Kokkolaan 167 km tuli poljettua, keskinopeus 16 km/h.

- Lauantai 4.6.2011

Pidin välipäivän Kokkolassa. Koulut loppuivat ja oli melkoinen hulina. Vaikea kuvitella miten paljon koululaisia oli kokoontuneena merenrantaan. Leirintäalue oli ihan vieressä, puistotie kulki leirintäalueen läpi.

- Sunnuntai 5.6.2011

Kalajoki 63 km  kn.17,5 km/h. Ajoin aika vähän, Ouluun olisi ollut liikaa matkaa eikä muita leiripaikkoja matkaan sopinut.

- Maanantai 6.6.2011

 Oulu ajettua tuli 146 km keskinopeus 19 km/h

- Tiistai 7.6.2011

 Keminmaa 136 km keskinopeus 17.7 km/h. Piti jäädä Kemiin yöksi, mutta yllätys leirintäpaikka kiinni jonka ihan väkisin hakemalla hain ja kyselin ihmisiltä neuvoja. Oli pakko ottaa motellihuone keminmaalta yhdeksän aikaan illalla (55 eur) Käyn nyt aamupalalla ja lähden pyöräilemään kohti Rovaniemeä. Toinen hellepäivä tulossa vettä kuluu monta litraa päivässä.

- Keskiviikko 8.6.2011

Rovaniemi 120 km keskinopeus lähes 18 km/h. Ajelin vanhaa tietä joka oli hyvin rauhallinen liikenteen suhteen. Palvelut on myös vähäiset koko matkalla. Muutamia riittävän jyrkkiä ja pitkiä ylämäkiä mahtui reitille. Ensimmäisen kolmen poron ryhmän näin tuon tien varressa vähän ennen Rovaniemeä. Juotavaa kului 7 litraa tuon 120 km matkalla, lämpöä yli 30 astetta.

- Torstai 9.6.2011

Sodankylä 131 km kn 17 km/h Rovaniemeltä lähtiessäni oli ihan voimaton olo. Jouduin pitämään taukoja niin paljon, että vasta klo 21.00 olin täällä Sodankylässä. Juotavaa kului edellisen päivän tapaan. Jokainen ylämäki oli painajainen, lykkäsin mäkiä kun en jaksanut kertakaikkiaan polkea. Pystyttäessäni telttaa ihan hikisenä, kauheassa helteessä. Mäkäräiset ja hyttyset pisteli paukuroita niskan ja jalat vieri viereen. Oli todella kypsä olo. 1036 km olen nyt veivannut, polkupyärästä takarenkaan kulutuspinta on keskeltä kulunut sileeksi. Piti viedä pyörä täällä huoltoon, mutta asia tuntui olevan kahdessa eri liikkeessä niin ylitsepääsemättömän vaikea, että helpotin heidän työtaakkaa ja tein huollon itse. Päälirenkaan ostan varalle Ivalosta. Kielitaidollani renkaan hankkiminen Norjasta voi tai oikeastaan kuuluu sarjaan mahdottomat tehtävät. 

- Tänään perjantaina 10.6 pidän lepopäivää jos lauantai aamuna on vielä voimaton olo niin huilaan vielä senkin.

- Lauantai 11.6.2011

Tankavaaran kultakylä tasan 100 km edestä tuli satulaa kulutettua keskinopeudella 15 km/h 

Heräsin yöllä vesisateeseen jonka toivoin jäävän teltan ulkopuolelle. Tällä kertaa minun telttaani ei tullut kuin muutama tippa vettä sisälle tyynyn viereen. Syystä tai toisesta oli päässyt sisäteltan ja ulkoteltan kankaat yhteen joka aiheutti vuodon. 
Haaveilin vielä aamulla, että olisin ajanut Ivaloon asti noin 160 km. Haaveita ja tavoitteita pitää aina olla vaikka ne ei juuri milloinkaan  toteutuisi. Sodankylästä kun polkasin mankelin liikkeelle ja käänsin etupyörän kohti Ivaloa niin tiesin jo siinä että tämä paketti ei ivalon katuja tule tänään kuluttamaan. Vastatuuli oli aivan mahdoton, alamäissäkin sai polkea ettei vauhti pysädy täysin. Lähdin "sortsit" jalassa liikkeelle, noin puolessavalissä matkaa alkoi käsivarteni palella niin että oli pakko laittaa takki päälle. Pari kilometriä eteenpäin niin laitoin myös farkut jalkaani oli todella kylmä. Polkupyörän mittari näytti  +12 astetta. Heti kun olin saanut farkut laitettua ja päässyt taas täyteen vauhtiin, mitä nyt siinä vastatuulessa voi täydeksi sanoa. Vettä alkoi tippua totta kai, vaatteet kastui ja oli taas todella kylmä. Tien vieressä oli taulu jossa luki ST1 kahden kilometrin päässä, auki 24 h... oli veistä, haarukkaa ja kahvikuppia. Haaveissani katoin jo pöydän ruoka-annoksella sekä isolla kahvilla jonka nautin lämpimissä sisätiloissa. Haave romuttui täysin kun pääsin pihaan baari oli mennyt kiinni ja polttoaineita sai automaatista 24 h. Jatkoin matkaa kun ei mitään ihmeellistä olisi tapahtunut, vaikka vitutus oli ihan suunnaton oli kylmä märissä vaatteissa jne.. Sadekuuro oli loppunut mutta ei se vaatteisiini mitään vaikuta, koska ne oli läpi märät. Tuli vastaan toinen pieni myymälä jossa luki kafe. Ajattelin, kiinni se on kuitenkin mutta poiketaan nyt katsomassa. Paikka oli auki, pyysin kahvia niin hiukan reilummin elämää nähnyt "neitonen" kertoi että menee pieni hetki keitän sinulle kahvit. Kysyin onko jotain majapaikkaa lähellä, hän sanoi 8 km on matkaa Tankavaaran kultakylään jossa on varmasti majapaikka ainakin teltassa. Ehdotin jos juotaisi kahvit toisella kertaa kun sitä ei ollut nyt valmiiksi keitettynä. Todellisuudessa en sen putiikin narisevia ovensaranoita tule toiste narisuttamaan. Saavuin Tankavaaraan, sain mökin (55 eur) lämpöä +5 astetta. Äkkiä lämpötila muuttuu 30 asteen helteestä 5 asteeseen.

- Ajettu 1136 kilometriä
- Ajopäivät 10
- Lepopäivät 3


Sunnuntai 12.6.2011

Tankavaara lämpötila +1
Tarkoitukseni siirtyä Ivaloon josta saan huomenna polkupyörääni uuden päälirenkaan taakse. Rengas kesti ajaa alle 1500 kilometriä, mun mielestä aika vähän.

Ivalossa ollaan 60 km tuli poljettua koko päivän aikana. Vastatuuli oli tänäänkin niin kova ettei yhtään kulkenut pyörä polkematta. Saariselän jälkeinen todella pitkä alamäki kulki hiukan polkematta 41.7 km/h oli suurin nopeus joka mäessä tuli enkä kertaakaan jarruttanut. Tyynellä säällä olisi pakko jarrutella tai jos ei jarruttaisi niin kalsareissa olisi takuu varmasti jarrutusjäljet.. on se sen verran jyrkkä ja pitkä lasku.

Siirtymä tänne Ivaloon kesti koko päivän. Poikkesin kahville www.luxia.fi yrityksen hiljattain avaamaan vaunualueeseen jossa ymmärtääkseni pyörämies ja miksei muutkin omatoimi telttailijat voivat myös yöpyä. Sauna jäi päälimmäisenä mieleeni. Todella siististi tehty, iso löylytila ja tietysti puilla lämpiivä niin kun oikean saunan pitääkin olla. Tuli taas tapani mukaan kerrottua oma elämäntarinani, eikä omistaja väkikään ihan tuppisuita ollut. Harvoin nykypäivänä tapaa ihmisiä jotka puhuvat asiat niin kuin ne on tai ovat joskus olleet. Liian usein ihmisten elämän kohokohtiin kuuluu kun ollaan oltu viikko etelässä hotellihuoneen ja aulabaarin väli on ainoa asia josta on kerrottavaa,  kun oikein lypsää niin voi vielä saada extrana toteamuksen.. kuinka halpaa viina oli kyseisessä kohteessa. 

Hörpittiin pannullinen kahvia, kahviaikaani ei nimittäin mitata tällä reissulla minuutteiina vaan tunteina:D taisi siinä pari kolme tuntia ihan huomaamatta pyörähtää maailmaa parantaessa. Paikkaan kannattaa kyllä poketa yöpymään, varsinkin jos arvostaa yöllä hiljaisuutta. Reissullani on alkanut tuntua siltä, että yön nukkumisrauha pitää ostaa erikseen nimittäin samaan hintaan se ei tunnu enää kuuluvan missään. Ymmärtääkseni tämän paikan isäntäväki ei sitä rymyävää yön pikkutunneille jumputusmusiikkia soittavaa väkeä alueelleen yritä haalia.

Hyvät jatkot sinne alueen omistajille, poikkean takaisin tullessani saunomaan jos tätä reittiä takaisin tulen.

T-jussi

Maanantai 13.6.2011

Inari Ajelin tänään vain Ivalosta Inariin. 54 km tuli yhteensä ajettua.

Otin kuvan Inarin yöstä klo 0:02 Aika lailla aurinko paistaa.




Torstai 16.6.2011

Olin Inarissa kolme yötä ja nyt olen Karigasniemellä matkaa kertyi 103 km tie oli hyvin mäkinen. Jyrkät pitkät nousut syö voimia. Alamäkiäkin oli niin jyrkkiä ettei uskaltanut kaikkia mäkiä jarruttamatta antaa tulla. Perjantaina lähden ajelemaan Norjan puolelle. Olen etuajassa, tarkoitus oli olla juhannuksena Nordkapissa matkaa jäljellä enää vajaa 300 km.

Perjantai 17.6.2011

Tapasin matkalla vanhan lapin miehen lähes 80 vuotiaan. Kertoi, että kävi nuorena poimimassa hilloja Saariselällä polkupyörällä johon matkaa hänen paikastaan 90 km / suunta. Paluumatka oli aina raskaampi kun pyörän tarakalla oli 50 kg painava hillalaatikko, mutta ei silti mäissä pyörää taluttaa tarvinut. Hän ihmetteli miksi vaihteet pyörässäni. Äijä tarjosi pienet lapinlisät.

Nyt ollaan Norjan puolella Skoganvarre on paikan nimi. 68 km tuli edettyä. Miten voi olla aina vastatuuli. Kyllä noiden tunturien ylitys on voimaa vievää hommaa. En tiedä onko kunto liian huono, vai nousut vaan niin suuria. Uskonpuute meinaa vaan tulla noissa pitkissä nousuissa... vastatuulessa.

Lauantai 18.6.2011 

Olen nyt Olderfjordissa 93 km taivalsin todella kovassa tuulessa. Nordkappiin matkaa enää n. 130 km Tosin kaikista kovin osuus vasta edessä. Viime yö teltassa merilokin pesän vieressä oli aivan uusi elämys. Oli niillä paljon asiaa läpi yön, eikä äänikään ole mitään käen kukuntaa vastaavaa. Pesä on ihmisen päänkorkeudella sähkökaappien välissä.



Sunnuntai 19.6.2011

Pidän taukoa Olderfjordissa telttamajoiotus 80 nok ei mahdoton hinta, Norjan hinnaksi.

Tiistai 21.6.2011

Nordkapissa ollaan ja tietysti sumua, olen tässä leirintäalueella teltassa. Tuuli repii telttaa, yrittää vähän sataakkin. On tää telttailu aika haastavaa näin pohjoisessa, pakko mennä kiiloja tarkistamaan ettei tää teltta tosiaan lähde.

Ajelin eilen 105 km eli Olderfjordista Honninavågitiin. Nortkapin tunneli oli aivan järkyttävä kokemus. Tunneli on lähes 7 km pitkä joka menee meren alta ja käy 212 metriä syvällä. Ensin 3 km jyrkkä lasku sitten 1 km suoraa ja 3 km jyrkkä nousu (9%) alhaalla on puhaltajia jotka pitää järkyttävän äänen autojen pakokaasujen poistamiseksi. Ylösnousu on niin rankka etten pystynyt sitä polkemaan, viimeinen kilometri oli pakko lykätä ja taas huilata...

Nordkapin säätila tänään suoraan paikanpäältä: Vettä vaakasuoraan helvetin kylmä kiva telttailuilma. Naapurin telttakunta löi teltan autoon ja lähti. Itse en viitsi laittaa telttaa pyöränpäälle ja lähteä. Pakko harkita mökinvuokrausta tai hotellihuonetta jos tuuli repii teltan.

Kyllä nyt koittelee, ei yhtään vapaata mökkiä 20 km säteellä. Teltasta tuuli rikkoi kaaren, kun ei saanut sitä mukaansa revittyä hyvän ankkuroinnin takia. Kolmetuntia meni aika vauhdilla kun ajoin rätillä teltasta vettä ulos ettei kaikki kastuisi. Nyt sade lakkasi vähäksi aikaa. Olin ihan varma että tuuli kaataa koko teltan. Pakkasin tavarat varoksi laukkuihin. Olikin jo liian lupaava alku

Keskiviikko 22.6.2011

Tänään olin koko päivän Nordkapin ylätasanteella. Tästä leiripaikasta on matkaa sinne 25 km eli reilu 50 km tuli pyöräiltyä. Matkalle mahtuu useita pitkiä nousuja ja laskuja. Koko päivän oli kirkas ilma, joka on aika harvinaista herkkua. Laitan kuvia myöhemmin, nyt on vauhti pois. Aamulla jatkan matkaa kotiin päin, mitä todennäköisemmin kaatosateessa!

Nordkapissa ajattelin syödä oikein juhlallisen aterian, kyytipojaksi pieni Pepsi pullo (0,33) Jäin miettimään että tiskaaminenko siellä on niin kallista vai mistä moinen 250 kruunun hinta muodostuu, suuri lautanen oli lähes tyhjä.



Torstai 23.6.2011

Ajoin Nordkapin leirintäalueelta Olderfjortin leirintäalueelle matkaa kertyi 108 km vastatuulta oli vain toisinaan. Meren alittava tunneli joka käy 212 metrin syvyydessä ja on lähes 7 km pitkä, onnistui nyt paremmin kuin mennessä. Laskin hiljaa alas ja pidin pari paussia alasmennessä, elimistö tottui ehkä? eikä tullut heikkoa oloa alhaalla. Ylösnousu oli yhtä rankka kuin mennessä.

Perjantai 24.6.2011

Eilen satoi koko matkan. Tänään on lämmin mutta pilvinen päivä. Kotimatka eteni vain 49 km. Seuraavaan paikkaan yli 50 km. En viitsinyt riskeerata jos en olisi saanut sieltä mökkiä ja teltta on rikki. Korjaan teltan kaaren nyt, löysin matkalta pari polkupyörän pinnaa jotka teippaan rikkinäisen kaaren kylkeen. Pyykkiä pesin jo niin paljon kun sain mustekaloista virittämälleni pyykkinarulle sopimaan.

Lauantai 25.6.2011

Sataa vettä ja on muutenkin aika suttuista. Täällä on mökinvuokra aika kallis 500 kruunua /vrk. Osaavat toki telttapaikastakin pyytää 80 - 150 kruunua. Juhannus ei vaikuta mitenkään täällä, jos oikein ymmärsin niin torstai oli Norjalaisten juhannusaatto ja perjantai työpäivä. Juhannuskokon ainakin näin torstaina.

Sunnuntai 26.6.2011

Karasjoella ollaan 93 km tuli mittariin lisää. Löytyi vielä lähes 8 km pitkä ylämäki heti Skoganvarren jälkeen jossa poikkesin syömässä. Kiitos tukevasta annoskoosta.. jaksoi polkea. Mäki kesti polkea 45 min. ylös taukoja en pitänyt.

Maanantai 27.6.2011

Nämä Norjalaiset osaa rahastaa kaikesta. Suihkussa kuumaa vettä saa 10 kruunulla yleensä 6 minuuttia. Olen vastalääkkeeksi opetellut käymään kylmässä suihkussa, käyn niin kauan kylmässä suihkussa, että laittavat kylmäänkin veteen kolikkoautomaatin. Wlan yhteys myös tunnuksilla, jotka voimassa vuorokauden 25 nkr Mitäköhän noi kaikki automaatit tulee maksamaan, kai se sit kannattaa.

Kauppaa ja pankkiautomaattia  kysymässä:
Tullessani tänne Karasjoelle poikkesin STATOIL huoltoasemalla katsomassa olisiko siinä kauppaa josta saisin ruokaa, ei ollut. Kyselin, olisiko joku joka osaisi puhua suomea, yksi löytyi jota tuli toinen sitten vielä jeesaamaan. Jeesaajalla oli kädessään sanomalehti jonka päällä oli juuri ostamansa kerroshampurilainen majoneesilla. Hän innostui selittämään käsillään niin paljon että hampurilainen putosi kenkäni päälle ovi aukossa. Kenkäni oli tosi siististi vuorattu majoneesilla, mutta äijä vaan selitti.

Maanantaina 27.6 poljin Karasjoelta Kautokeinoon 134 km tuli matkaa joista viimeiset 70 km poljin taas sateessa. Kyseisessä välissä ei ole yhtään kauppaa / huoltoasemaa. Eikä paikkaa josta saisi kahvia. Yllättävän pitkä pätkä, mutta tällä kertaa tiesin asian ja kävin Karasjoella aamulla kaupassa. Kautokeinossa osuin neljästä vaihtoehdosta oikein kunnon "luukkuun" yöksi. Suomessa ei sellainen paikka olisi enää auki.

Tiistai 28.6.2011

Tänään tiistaina Kautokeinosta Palojärvelle vain 54 km. Poikkesin kahville tähän ensimmäiseen kunnolliseen kahvipaikkaan. Kahvittelun aikana alkoi satamaan, päätin vielä syödä jos sade lakkaisi. Otin tästä yöpaikan kun en sateessa viitsinyt lähteä polkemaan 25 km joka oli alkuperäinen tarkoitukseni. Paikka hyvä.. hinta/laatu, mutta ihan tyhjä. Millä nämä pysyy pystyssä tässäkin ainakin 20 mökkiä.

Keskiviikko 29.6.2011

Palojärvi - Muonio 107 km Nyt tuuli oli suotuisa keskinopeus lähes 18 km/h Hellettä riitti myös täällä, tänään en saanut vettä niskaan lainkaan. Harrinivan leirintäalue Muoniosta n. 3 km Tornioon päin. Muonionjoki kohisee vieressä, 4 hengen mökki 20 eur, halvin majoitus tällä reissulla. Ei viitsi telttaa kyseisellä hinnalla pystyttää.

Torstai 30.6.2011

Pidin taukoa. Helle ja itikat on ollut tämän päivän aihe. Näitä paikallisen väen sääskeiksi kutsumia on nyt niin paljon ettei todeksi meinaa uskoa. Osui kohdalle aika kova ukkoskuuro, joka viilensi ilmaa oikein aika tavalla. Huomenna jatkan matkaa, jos ilma on vähänkin suotuisa, nyt tuulee lujaa.

Perjantai 1.7.2011

Jäin vielä päiväksi tähän Muonioon. Aamulla satoi vettä, eikä lämpötilakaan ollut kuin alle 10 astetta. Katselin netistä ja kartasta, että tuleekin aika pitkä seuraava siirtymä jos Pelloon saakka joutuu veivaamaan.

Tekisi mieli kirjoittaa noista leiripaikoista oikein niin kuin asiat on, mutta eihän niihin ole pakko kenenkään mennä. Niin kauan niitä "rytökasoja" riittää kun niillä on käyttäjiä. Eihän autojobbareitakaan olisi jos he eivät saisi niitä romujaan koskaan myytyä. Ostaja tai palvelun käyttäjä niiden epärehellisen toiminnan itse hyväksyy ostamalla heiltä itse hyötyäkseen.

Lauantai 2.7.2011

Ajelin Muoniosta tähän Pelloon matkaa kertyi 148 km keskinopeus oli lähes 22 km tunnissa. Pidin vain 3 lyhyttä taukoa matkan aikana, takatuuli auttoi asiaan. Loppumatkasta oli muutama pitkä mäki. Luonnollisesti säännöllisin väliajoin sadekuuro ja pientä sadetta lähes koko matka. Pellossa ilma oli aurinkoinen ja aika lämmin.

Sunnuntai 3.7.2011

Torniossa ollaan 125 km tuli poljettua. Keskinopeus n. 20 km/h. Päivän keskilämpötila oli 20 astetta pyörän mittarin mukaan. Pitkästä aikaa en kastunut lainkaan koko päivänä. Takapuoli ollut hiukan arka nyt parina päivänä. Johtuisiko siittä, että olen kulkenut ihan Ruotsin rajan tuntumassa:D Täällä Tornion leirintäalueella on ihmeen paljon väkeä. Ehkä Ruotsalaiset ulkomailla.:D

Maanantai 4.7.2011 

Torniosta Simoon vain 57 km tuli poljettua. Päivä lähti käyntiin ihan hyvin aamusta, heitin siinä kolmesti elämänkerran ennen kun pääsin edes leiripaikasta pois. Syömässä poiketttuani vielä pariin kertaan. Kahville poikettuani leikattiin erään miehen selkä, jonka kuntoutimme polkupyörällä ajaen. Hauska oli päivä, vaikka pyörä ei oikein saanut tiestä nauttia.

Tiistai 5.7.2011

Simo en ajanut yhtään, kävin kavellen tutkimassa Simon kaupat ja koko kylän.

Keskiviikko 6.7.2011

Tulikin ajettua Simosta Pyhäjoelle matkaa kertyi 189 km matkavauhti oli 19.5 km/h Ilma oli lämmin mutta ei painostava. Tulin vasta klo 23.00 tähän leirintäalueelle, vastaanotto oli jo suljettu. Omistaja huomasi saunaan mennessään minut ja tuli päästämään sisään, myi samalla puoliväkisin mökin. Lämmin ilta olisi kyllä telttakin käynyt vallan hyvin.

Torstai 7.7.2011

Kalajoki 56 km

Perjantai 8.7.2011

Pietarsaari 97 km Ajoin Kokkolasta Pietarsaareen sitä lähinnä rantaa olevaa tietä. Tie on mukavan rauhallinen, palveluja löytyy josta saa juotavaa ja syötävää. Pietarsaaren leirintäalueella telttapaikka 21 eur.

Lauantai 9.7.2011

Lapua 107 km Ukkonen riehui ja vettä tuli kaatamalla. Piti ajaa Seinäjoelle, mutta kuulin tangomarkkinoista niin jäin Lapualle. Taas kastuin täydellisesti.

Lapuan leirintäalue oli sellainen kokemus, että piti oikein kuvata ja kirjoittaa LUE TÄSTÄ


Sunnuntai10.7.2011

Seinäjoki vain 36 km Iski laiskuus en viitsinyt jatkaa kun poikkesin tähän leirintäalueelle jossa tulomatkallakin yövyin.

Maanantai 11.7.2011

Välipäivä

Tiistai 12.7.2011

Tarkoitus oli jatkaa matkaa kotiin päin täältä Seinäjoelta, mutta aamulla satoi niin olen vielä yhden yön tässä.

Keskiviikko 13.7.2011

Satoi vieläkin, otin vielä päivän lisää.

Torstai 14.7.2011

Ajelin Seinäjoelta Tampereen asukkaiden virkistysalueelle Mutalaan, jossa yövyin teltassa. Matkaa kertyi 161 km

Perjantai15.7.2011

Urjalaan 88 km alkoi satamaan ja viimeiset 25 km tulin autolla Kirsi tuli poimimaan, en viitsinyt ajaa sateessa odottelin Urjalan osuuspankin katoksen alla enkä tälläkertaa kastunut ihan kokonaan.




Reissu on nyt tehty, kilometrejä kertyi 3567 km lukema on matkamittarin kokonaiskilometrimäärä joka sisältää kaikki kauppareissut ym.. kaupunkiajelut. n. 200 km on niitä, loput ajo reitistä. Paino putosi vain 3 kg koko reissun aikana, eli todella vähän. Matka oli siis Forssa - Nordkapp - Forssa (Koijärven kylä)

Polkupyörä Tunturi RX-900 vm. 2011 jolla Nordkapissa kävin. toimi hyvin. Pinnoja kiristelin, ketjuja puhdistin ja rasvasin. Takarengas meni sileeksi 1500 km. ajettuani. Takateline voisi olla tukevampi, teline huojuu ja tekee epävakaan. Painoa telineellä oli yli suosituksen (25kg). Matkatavarani painoi yhteensä 45 kg josta juotavaa 7 kg (7 litraa) Pyörän ja telineet ostin Turusta Nummenpyörästä.


Lapuan leirintäalue oli sellainen kokemus, että piti oikein kuvata ja kirjoittaa LUE TÄSTÄ

Valokuvia Nordkapinn polkupyöräretki 2011 sain kokoilman aikaiseksi vasta 22.9.2011

Olen nyt jo alkanut miettiä mihin polkisi kesällä 2012


Juha Rosenström

Luo merkki